SEXYLAND
SEXYLAND
Oculus_Cirrus
Oculus Cirrus
Moonriders_
Moonriders
Frans_Hals_Museum
Frans Hals Museum
Tell_Me
Tell Me
Semiotics_of_the_Kitchen
Semiotics of the Kitchen
One_for_All_All_for_One
One for All All for One
Signature_Series
Signature Series
DEAD_PAN
DEAD PAN
STICK_OR_TWIST
STICK OR TWIST
Part_3._Gallery_as_Hotel
Part 3. Gallery as Hotel
Part_1._What_about_value
Part 1. What about value
Part_2._Copy_a_feeling
Part 2. Copy a feeling
When_the_Saints_Video
When the Saints Video
Feest_der_Vernietiging
Feest der Vernietiging
Semiotics
Semiotics
De_Zee
De Zee
Chambre_dHote
Chambre dHote
Work_harder
Work harder
one_for_all
one for all
Spoilt_Dissatisfaction
Spoilt Dissatisfaction
Pitch_Black_Photo_Booth
Pitch Black Photo Booth
Puking_Rainbows
Puking Rainbows
Dancemarathon
Dancemarathon
Ulay_(s)he
Ulay (s)he
Push_Versus_Pull
Push Versus Pull
COCO_CHANEL_TIGER
COCO CHANEL TIGER
VIDEO_N2O
VIDEO N2O
Cutting_Daisy
Cutting Daisy
VIDEO_112
VIDEO 112
RANDOM_PHOTOGRAPHY
RANDOM PHOTOGRAPHY
Art_fair_Style
Art fair Style
Flourish_in_absence
Flourish in absence


ARCHIVE
ARCHIVE
AUKJE DEKKER | NEWS | CV | TEXT | NOTE FOR POTENTIAL COLLABORATEURS | NEWS IMAGE  LOADING..
Semiotics of the Kitchen (2019)

Net voordat corona begon maakte ik een remake van Martha Rosler's alom geprezen videowerk ‘Semiotics of the Kitchen 1976’, de video die de onderdrukte rollen en taboes van vrouwen in de samenleving demonstreert door getuige te zijn van een boze vrouw in de keuken die het alfabet maakt met bestek en ander keukengerei. Elke keer dat ik deze video in een museum zag (van het Stedelijk tot het MoMa) irriteerde het me. Voor mij volgt kunst te vaak de reeks regels die kunst heeft gemaakt en vandaag kijken we nog steeds naar een achterhaald feministisch werk dat onaantastbaar is geworden als een monument in de tijd en door de woorden die critici eraan geven, terwijl de relevantie vervaagt. Toen ik werd gevraagd voor de expositie “Ongemakkelijk” in Arti et Amicitiae besloot ik een remake van dit werk te maken in een context van taboes van deze tijd. Het is het meest oncomfortabele werk dat ik ooit heb gemaakt, omdat ik wilde dat de film tot in de perfectie gerepliceerd werd terwijl de vrouw met het keukengerei van achter wordt genomen door een zwarte man. De acteurs van de video zijn een stelletje en houden van elkaar.
Desalniettemin roept het vragen op of ik als witte vrouw deze video mag maken, of ik de zwarte man niet stereotypeer…voor mij zijn deze vragen heel spannend maar ook heel interessant; het dunne ijs, seksisme, racisme, politieke correctheid, archetypes en aannames. De expositie opende op de dag dat alle musea moesten sluiten. De film heeft nog een maand gedraaid in een lege zaal in de hoop gezien te worden maar dat is helaas niet het geval geweest. De pers is nog wel langs geweest en Edo Dijksterhuis schreef erover: “En de zweterige kriebels slaan helemaal toe zodra het seksueel wordt. Zoals in Aukje Dekkers geweldige re-enactment van Martha Roslers klassiek feministische Semiotics of the Kitchen (1975), waarin ze stoïcijns keukengerei hanteert als wapen, terwijl ze wordt opgevreeën door een zwarte man.”


picture
picture
picture